Blogging

Mindfulness øvelser

Vi har en tendens til at operere på ’autopilot’ og have lidt flere bolde i luften, end vi egentlig kan klare. Det resulterer i, at vi kun er delvist til stede i det, der foregår omkring os. Mindfulness har til opgave at få dig til at være til stede i nu’et. Man kan træne sig selv til at være bevidst, opmærksom og nærværende i forhold til os selv samt vores omgivelser, og således kan vi handle mere hensigtsmæssigt. 

Fordele ved mindfulness 

Mindfulness kan være med til at sætte en stopper for tankemylderet og give dig de rette redskaber til at kunne lade tanker og følelser komme og gå uden at holde fast i dem. Det kan være svært men med tiden vil det blive nemmere at give slip og vende fokus tilbage. Ved at være mere til stede i hvert øjeblik og mærke efter, hvad vi virkelig har brug for, så kan vi vælge de rette aktiviteter og handlinger til at påvirke os selv. Det er essensen i mindfulness. 

Gode øvelser til at få ro på

Går du rundt og er stresset og føler dig forstyrret af tanker, der konstant popper op, så kan det hæmme din koncentration og livsglæde. Er det tilfældet, kan du have gavn af mindfulness. I den forbindelse har jeg samlet 3 gode mindfulness øvelser, så du på blot 5 minutter kan få ro på. Disse øvelser kan tilpasses til tid og sted, og derfor kan de altså bruges når som helst, når du trænger til en lille pause fra hverdagens trummerum.  

  1. Kropsscanning – her er det vigtigt, at du ligger dig ned i en komfortabel stilling. Sørg for rolige og dybe vejrtrækninger. Start med at fokusere på tæerne, og bevæg dig opad med én kropsdel ad gangen. Tænk over, hvad du føler ved hver kropsdel. Øvelsen går ud på at mærke kroppen og give den opmærksomhed. 
  2. Åndedrætsøvelse – denne øvelse er en klassisk mindfulnessøvelse. Sæt dig godt til rette og luk øjnene. Tag en dyb indånding gennem næsen. Mærk hvordan luften fylder og forlader lungerne, og hvordan luften føles i næseborene. Vend hele tiden fokus mod vejrtrækningen, selv hvis du distraheres af tanker. 
  3. Sanseøvelse – her skal du først sætte dig godt til rette. Spørg dig selv, hvad du kan lugte, se, høre, føle og smage. Det kan være helt basale ting, der virker ligegyldige, men det er med til at skabe fokus og ro.